Blog | VvE-illusies: De Realiteit van Appartementskopers en VvE

Geplaatst op 08 maart 2024 | Laatste update 08 maart 2024

Uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH) onder 547 appartementseigenaren blijkt dat veel kopers te rooskleurig denken over de Vereniging van Eigenaars (VvE). Slechts 46% van de respondenten geeft aan dat hun positieve verwachtingen grotendeels zijn uitgekomen. Dit komt vaak door moeizaam bestuur, slecht beheer en onderlinge conflicten.

Bij de aankoop van een appartement word je automatisch lid van de VvE. De VvE is verantwoordelijk voor zaken zoals onderhoud, verduurzaming, financiën en de jaarlijkse algemene vergadering. Zo’n 70% van de respondenten geeft aan dat de VvE deze taken uitbesteedt aan een beheerder of administratiekantoor. Een goede beheerder ontlast het bestuur, mits ze goed samenwerken. Als dat niet lukt, ontstaat er gedoe en onduidelijkheid. De VEH pleit dan ook terecht voor een verplicht beheerderscertificaat, met criteria zoals een klachtenregeling, permanente educatie en een modelovereenkomst.

Uit het VEH-onderzoek blijkt ook dat VvE’s moeite hebben om voldoende bestuurders te vinden. Om vrijwillige bestuurders te ontlasten, pleit de VEH voor een laagdrempelige en betaalbare oplossing voor geschillenbeslechting. Dit kan de gang naar de rechter verminderen, die langdurig en kostbaar kan zijn.

In een recent artikel heb ik een innovatieve manier beschreven om het beheer en onderhoud van koopappartementen te organiseren volgens een succesvol model uit het bedrijfsleven. Ben je hierin geïnteresseerd? Stuur dan een e-mail naar info@vvenetwerkrotterdam.nl, dan ontvang je het artikel per omgaande.

Concluderen kunnen we stellen dat de realiteit van VvE’s complexer is dan veel kopers denken. Goed beheer is cruciaal, en een verplicht beheerderscertificaat kan de kwaliteit van het beheer verhogen. Tegelijkertijd is er een oplossing nodig om de druk op bestuurders te verlichten. Heb je vragen of opmerkingen deel deze dan met de community van VvE Netwerk Rotterdam op (1) VvE Netwerk Rotterdam: Overview | LinkedIn of op https://chat.whatsapp.com/JchuFgnB3nP7ffSZkXB0ry

John Greijmans