Expertbijeenkomst | Uitdagingen van VvE-beheer voor het Rotterdamse woonbeleid (update)

Geplaatst op 25 augustus 2023 | Laatste update 17 september 2023

Op dinsdag 26 september 2023 organiseert het VvE Netwerk Rotterdam een bijeenkomst met experts over de uitdagingen en kansen van het beheer van VvE’s voor het Rotterdamse woonbeleid.

Rotterdam is een stad waar veel mensen in koopflats wonen, die we nu appartementen noemen. Deze appartementen zijn belangrijk voor het bouw- en woningbeleid van de gemeente. In onze compacte stad bouwen we vooral appartementen in hoge dichtheden. Starters zijn voornamelijk afhankelijk van deze appartementen om een woning te vinden die bereikbaar en betaalbaar is. De verduurzaming van de stad kan alleen slagen als de appartementengebouwen hieraan meedoen.

Deze gebouwen worden beheerd door een speciale verenigingsvorm: de Vereniging van Eigenaren (VvE’s). In Rotterdam zijn er ongeveer 13.000 VvE’s, die sterk verschillen in grootte en welvaart. Slechts een kwart van deze VvE’s staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Een groot deel is slapend. Dat betekent dat er geen bestuur, geen professioneel beheer en geen vergaderingen van de leden zijn. Er zijn geen plannen voor het onderhoud van de gebouwen, die vaak in slechte staat verkeren. Wat betreft verduurzaming en “van het gas af” lopen de VvE’s ver achter bij de gemeentelijke ambitie. Landelijk is driekwart van de eigenaren in een VvE ontevreden over de beheerder. In Rotterdam is dat niet beter.

De centrale vraag op de expertbijenkomst is dan ook: Is het fenomeen VvE wel geschikt voor het realiseren van het Rotterdamse woonbeleid?

Reserveer de datum van 26 september 2023 alvast in je agenda.

Lokatie: Citykerk Het Steiger  1 e Nieuwstraathof 2;

Tijdstip: 20.00 met inloop vanaf 19:45 uur.

Aanmelden: info@vvvnetwerkrotterdam.nl

Vragen, tips en aanvullingen