Op bezoek bij een VvE met een straat en sloot in eigendom

Geplaatst op 22 februari 2022 | Laatste update 25 april 2022

VvE Netwerk Rotterdam ging op bezoek bij de VvE Hermonlaan-West. De Hermonlaan ligt vlakbij de Kralingse plas. De VvE heeft een aantal heel bijzondere taken. De leden van de VvE zijn niet alleen eigenaar van de huizen, maar ook van de straat. Dit samen met de VvE aan de andere kant van de straat (VvE Hermonlaan-Oost). Bovendien heeft de VvE Hermonlaan-West ook nog een sloot in eigendom! Elma van de Mortel van VvE Netwerk Rotterdam sprak met Gerard Harmse (lid van de VvE Hermonlaan-West)

Hoe oud zijn de woningen? De woningen zijn in 1989 opgeleverd. Het complex is ontworpen door Mecanoo. De bedoeling was dat het complex een mediterrane uitstraling zou krijgen. Daarom is het complex niet recht, maar zit er een golf in, ook in de haagstructuur. De verkoop ging destijds echter moeizaam vanwege de hoge rente.

Hoe zit de VvE in elkaar? Deze kant van de straat (West) omvat 38 appartementen en de overkant 32. De overkant vormt een andere VvE (Hermonlaan-Oost). Er is een redelijk grote betrokkenheid bij onze VvE. Wij hebben diverse commissies – de technische commissie, tuincommissie, kascommissie en juridische commissie. Officieel is de administrateur de voorzitter ik ben lid van de technische commissie. Een aantal eigenaren is actief in allerlei commissies, sommigen, zoals ik, al vanaf begin. Anderen zijn daar later bijgekomen. Ook jonge mensen nemen deel. Dat is heel prettig. Ongeveer een kwart is verhuurd, dat is best veel. De betrokkenheid is dan minder. Huurders vertrekken veel sneller. Voor een ALV is daarom vaak een tweede vergadering nodig. De laatste digitale vergadering ging goed. Met de volmachten erbij was de opkomst goed. 

De VvE is ook eigenaar van de straat. Dat is bijzonder. Wat betekent het voor jullie? Wij zorgen, samen met de VvE aan de overkant voor de straat, dat is het trottoir, de klinkers, het groen en de straatlantarens. De straat is onderheid en staat op 1.000 houten palen met betonnen kopjes, de straat zakt niet en is in 30 jaar tijd hooguit enkele cm ingeklonken. Het betekent ook dat er geen vuilcontainers in kunnen. Het gewicht van een vrachtwagen dat de straat kan hebben beperkt. Er zijn daarom ook geen bovengrondse containers. Die zouden niet geleegd kunnen worden. Onze straat heeft daarom nog vuilniszakken. 
En op dit moment zijn we bezig met de buxussen. De buxusmot maakt de buxussen kapot. We zoeken daarom naar ander groen. 
In het begin vonden we het zorgen voor de straat vooral lastig. Nu zien we er ook de voordelen van in. De straat kan bijvoorbeeld niet worden doorgetrokken of veranderd. Ook is de samenwerking met de overkant goed. 

Behalve een straat hebben jullie ook nog een sloot. Wat betekent dat voor jullie? Onze VvE-West zorgt voor de sloot. We hebben ook één meter van de oever aan de overkant in eigendom. We moeten dus voor de sloot en beide zijden zorgen. De sloot is een kostenpost. Je moet toch al snel aan € 200 per m2 denken als er wat moet worden hersteld aan de beschoeiing. De sloot is wel belangrijk. Het is hier veengebied en de Kralingse plas is een veenafgraving. Hoog water in de sloot betekent dat de grond minder zakt.
De sloot was echter niet helemaal goed aangelegd. Bij veel regen liep de sloot over. Aan het einde van onze straat is een biotoop. We hebben de sloot verder doorgegraven, zodat deze met de biotoop werd verbonden. Toen was het probleem opgelost. De sloot komt via een drain uit in de Kralingse Plas.

Welke vragen spelen er bij de woningen? Wij hebben een MJOP; dat volgen we. De huizen zijn stabiel in hun onderhoud. De kozijnen zijn van hardhout. Ze zijn heel goed.  De liften zijn wel een kostenpost. Verder zijn er wat aanpassingen geweest voor de veiligheid. De sloot hebben we afgesloten met een hek, zodat je niet via de sloot naar de achterkant van de huizen kan. Ook hebben we een intercom met een camera, is er een sleutelplan en hebben we anti-kerntrek sloten bij de bergingen. Dat op advies van de wijkagent. 
Een van de eigenaren houdt zich met verduurzaming bezig. Dat doet hij samen met een bureau. Het gaat dan bijvoorbeeld om mogelijk zonnepanelen op de lange bergingen, nieuw glas en de spouwmuur bekijken. Ook met oplaadpalen voor auto’s zullen we wat moeten. 

Wat is de rol van jullie administrateur/beheerder?  De administrateur zorgt voor de betalingen, inning van de bijdrage en dergelijke. Ook zorgt hij voor klein onderhoud, zoals de verlichting en de sleutels. De beheerder heeft ook het schilderen van het complex aan de buitenkant geregeld. Dat is twee jaar geleden. 
De technische commissie vraagt samen met de beheerder meerdere offertes op. Daarvoor hebben we gekozen vanwege de kosten en de deskundigheid

Hebben jullie nog tips voor andere VvE’s? Wij hebben een huishoudelijk reglement dat alle bewoners moeten tekenen. Het huishoudelijk reglement laten tekenen heeft rechtskracht. In dat huishoudelijk reglement staat bijvoorbeeld dat je na 23.00 stil moet zijn, dat het wasgoed aan de achterkant van de gevel moet hangen en dat je als je harde vloerbedekking wilt je dat naar de administrateur moet sturen, waarbij je moet aangeven of de decibellen voldoende zijn verlaagd. Het huishoudelijk reglement hebben we ook in het Engels laten vertalen (voor expats). Deze werkwijze werkt heel goed.
En tot slot, ik doe dit al vanaf het begin. Dat doe ik omdat ik het leuk vind en belangrijk, ik woon hier met veel plezier.

Oproep: heb je ook een bijzonder verhaal over jouw VvE? Of heb je juist vragen waarop je een reactie wilt van andere VvE’s? Geef het aan ons door: info@vvenetwerkrotterdam.nl

Vragen, tips en aanvullingen