Verduurzaam jouw VvE met hulp van subsidies en financieringsregelingen

Geplaatst op 25 februari 2024 | Laatste update 25 februari 2024

Of je nu droomt van een goed geïsoleerd huis, lagere energiekosten, of simpelweg vooruit wilt kijken naar een duurzamere toekomst voor jouw woning, er zijn ontelbare redenen om te verduurzamen. Ja, het is een flinke investering voor jouw VvE, maar weet dat er veel meer mogelijk is dan je denkt. Rotterdamse VvE’s hebben de laatste jaren grote stappen gezet met mooie verduurzamingsprojecten en jouw VvE kan dat ook!

Het VvE Netwerk Rotterdam organiseert een avond om jouw VvE verder op weg te helpen. Schuif aan op 28 februari tijdens onze informatieve avond over verduurzaming, financieringsregelingen via het Nationaal Warmtefonds, subsidies voor VvE’s (SVVE) via Rijksdienst voor Ondernemen (RVO) en extra informatie over aanvullende opties voor Rotterdamse VvE’s door VvE-010.

Willen jullie spouwmuurisolatie laten installeren, nieuwe gevels met driedubbel glas, of juist zonnepanelen op het dak plaatsen? Of weet jouw VvE het nog niet zo goed, maar hebben jullie wel te maken met een slecht energielabel, hoge energierekeningen en onzekerheid over de gevolgen van nieuwe leennormen voor panden met slechte labels? Het VvE-vergaderseizoen staat al bijna voor de deur, dus dit is het moment om hierover na te denken en uit te zoeken wat er mogelijk is, zodat je dit binnenkort ook met je medebewoners kunt bespreken.

Tijdens deze avond leer je meer over wat voor soort verduurzamingsprojecten andere Rotterdamse VvE’s succesvol hebben afgerond en over welke hulpmiddelen je hebt om je project ook financiel rond te krijgen.

Maar naast verduurzamingsprojecten staan we tijdens deze bijeenkomst ook stil bij een belangrijke ontwikkeling binnen ons netwerk. Met de jaarwisseling vond er ook een voorzitterswissel plaats. Aan het begin van de bijeenkomst zullen we even stilstaan bij het afscheid van Dirk Dekker, vijf jaar geleden een van de initiatiefnemers van het netwerk en sinds 2020 ook mede-oprichter en de eerste voorzitter van het netwerk. Tijdens de inloop kun je informeel kennismaken met mensen van andere VvE’s, maar ook Dirk bedanken voor zijn jarenlange inzet en kennismaken met de nieuwe voorzitter, Annedebora van Kooij.

De inloop start om 19:00 uur en het programma begint om 19:30 uur in het Coachhuis aan de Wijnhaven 36 in Rotterdam. De locatie is goed bereikbaar met zowel de auto als het openbaar vervoer, nabij metrostation Beurs en Blaak. Kom je met de auto? Dan kun je vlakbij terecht in de parkeergarage van The Red Apple (Wijnbrugstraat 22).

Aanmelden:
Om rekening te houden met de capaciteit van onze locatie, willen we jullie vragen om je aan te melden voor deze bijeenkomst via dit formulier.

Het programma:

• 19:00-19:30 Inloop: Maak onder het genot van koffie en thee informeel kennis met andere actieve leden van Rotterdamse VvE’s of maak kennis met Annedebora en neem afscheid van Dirk.
  • 19:30-19:40 Opening en afscheid Dirk Dekker: Om 19:30 uur start de bijeenkomst en nemen we ook formeel afscheid van onze oud-voorzitter Dirk Dekker.
  • 19:40-19:50 Inleiding: We beginnen het programma met een korte inleiding over verduurzaming door VvE’s door onze voorzitter Annedebora van Kooij. Zij brengt iedereen op de hoogte van relevante recente ontwikkelingen.
  • 19:50-20:10 Financieringsregelingen en subsidies voor VvE’s:
    • Fiona Hamberg (Warmtefonds) aan het woord over financieringsregelingen
    • Costan Custers (RVO) over de subsidieregeling voor verduurzaming van verenigingen van eigenaren (VvE’s).
    • Korte pauze met thee en koffie
    • Victor Dreissen (VVE-010) over leningen en subsidies speciaal voor VvE’s in Rotterdam.
  • 21:10-21:30 Praktijkvoorbeeld VvE-verduurzamingsproject: In het laatste deel van de avond zal een VvE hun eigen verduurzamingsproject presenteren. Ze zullen delen hoe ze dit hebben gerealiseerd en hoe ze financiële ondersteuning hebben gekregen. Ook is er gelegenheid voor vragen.
  • 21:30-21:40 Afsluiting van de avond

De locatie is het Coachhuis aan de Wijnhaven 36, 3011 WS, Rotterdam. Voor vragen over het programma kun je terecht bij info@vvenetwerkrotterdam.nl.