VvE’s ontevreden over beheerders: ze communiceren slecht en weten te weinig

Geplaatst op 18 juli 2023 | Laatste update 18 juli 2023

Veel Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) zijn niet blij met hun beheerders. Ze klagen over hoge kosten, slecht onderhoud en rammelend financieel beheer. Dat blijkt uit een peiling van Vereniging Eigen Huis (VEH) onder 518 VvE’s. Driekwart van hen heeft problemen met de beheerder, terwijl een kwart juist tevreden is.

In Nederland zijn er ongeveer 125.000 VvE’s, waarvan meer dan de helft het beheer heeft uitbesteed. Het gaat dan om taken als het onderhoud, de administratie of het organiseren van de jaarlijkse ledenvergadering. Maar soms besteden VvE’s ook het bestuur uit aan een beheerder. Dat vindt VEH zorgelijk, vooral omdat het zicht op de financiën dan verloren kan gaan. “We hebben ook klachten gehad over vermoedens van fraude of betalingsachterstanden”, zegt een woordvoerder.

De grootste ergernis van de VvE’s is de gebrekkige communicatie. Beheerders zijn slecht geïnformeerd, onbereikbaar of nemen eigenmachtig beslissingen. Ook twijfelen veel VvE’s aan de kennis en kunde van de beheerders op het gebied van onderhoud of administratie. Een probleem is dat beheerder een vrij beroep is. Iedereen mag zich zo noemen en zijn diensten aanbieden. “Maar ook dan mag je verwachten dat het werk naar behoren wordt uitgevoerd.”

Als dat niet gebeurt, is het vaak lastig om een andere, betere beheerder te vinden. Vooral voor kleine VvE’s, tot vijf appartementen, is dat een uitdaging. Zij zijn minder aantrekkelijk voor beheerders, die liever grotere of meer klanten hebben.

VEH adviseert VvE’s om in gesprek te gaan met hun beheerder om de communicatie te verbeteren en afspraken te maken over het beheer en onderhoud van het pand. Ook wil VEH kleine VvE’s ondersteunen door ze tips te laten uitwisselen over goede beheerders of het onderhandelen met een beheerder.

Daarnaast vindt VEH dat VvE’s zich bewuster moeten worden van het belang van een goede beheerder. Nu blijven veel VvE’s hangen bij een beheerder waar ze eigenlijk niet blij mee zijn. Door informatie te delen moet het makkelijker worden om goede afspraken te maken of over te stappen naar een andere beheerder.